premiery

Porady dotyczące sprzętu studyjnego.

Postautor: wolusiowy » 2012-10-27, 01:56

Witajcie, przedstawić się chyba nie muszę. Działam już od jakiegoś czasu w tym dziale i próbuje pomóc ludziom, początkującym mc jaki dobrać sprzęt. Co jest lepsze i czym się kierować przy wyborze jego. Trochę zaczęło mnie wkurzać jak tematy są wałkowane cały czas i cały czas takie same odpowiedzi, więc chciałem zamieścić to co najważniejsze w jednym poście. Głównie skupiłem się na mikrofonach i interfejsach audio.

Ruszajmy.

Na początku chyba byśmy musieli się zdecydować jak dużo chcemy hajsu pakować w naszą zajawkę. Są osoby, które potrafią wydać 3000zł, a takie, które tylko 200zł. To niezależne.. Za każdą kwotę spróbujemy dobrać coś najlepszego by to jakoś brzmiało w miarę spoko.

A więc zacznijmy od mikrofonów. Jak wiemy chyba to niezbędna rzecz w każdym domowym studiu czy profesjonalnym. Mikrofon musi być, bo bez niego nie da się działać, a o to nam chodzi chyba. Forumowymi klasykami stały się mikrofony AT2020, sE 2000, Rode NT1-A, AKG Perception 120, AKG Perception 220 czy MXL 440/770/990 itp.

Zacznę od AT2020, sE 2000, AKG Perception 120 – są to jedne z tańszych i jedne z lepszych mikrofonów. Jeżeli kierujesz się tańszą drogą to osobiście polecam wszystkie. To już zależy od innych spraw czym różnią się te mikrofony. Brzmieniem, ciepłem wokalu itp. Myślę, że z tych wszystkich wygrywa AT2020, nieznacznie, ale jest lekko ponad. Sam posiadam ten mikrofon i jestem zadowolony, chociaż wkurza mnie brak koszyka przeciwwstrząsowego, gdyż mikrofon czasem wyłapuje mała drgania, które pojawiają się wraz z poruszeniem statywu itp. Następnym mikrofonem w kolejności, którzy brzmi gorzej od AT2020 moim zdaniem to AKG Perception 120. Na ostatnim miejscu postawie sE 2000, dlaczego ? To jest moje prywatne zdanie. Jakoś po prostu firma sE mnie nie przekonuje i nie ufam zbyt bardzo tej marce, chociaż mikrofon też podobno bardzo dobry.

Mikrofony MXL – Odradzam wszystkich modelów tych mikrofonów ? Dlaczego ? Mają zbyt dużo góry, po prostu świszczą wszystkie. Jest problem z usunięciem głosek syczących typu s, c, ś, ć itd.

Mikrofon Rode NT1-A – Tego mikrofonu chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest on uznanym najlepszym mikrofonem do homerecordingu. Również jest najcichszym mikrofonem jaki powstał w takich granicach cenowych. Wiadomo, że klasyczny Neumann go wciąga dupą, ale nie o to chodzi, bo zazwyczaj Neumann pojawia się już w bardziej profesjonalnych studiach nagrań. Proszę się nie przestraszyć tego, że jest najcichszy. Mikrofon rejestruje bardzo dobrze wokale, ale to zależy również jaką damy moc przedwzmacniacza.

Mikrofony dynamiczne (mała wzmianka o nich): Jeśli nas nie stać na mikrofon pojemnościowy można zostać przy mikrofonie dynamicznym. Klasycznym mikrofonem, który był dobry to Shure C606, ale ten model już nie jest produkowany. Model C606 został zastąpiony modelem SV100/200. Kolejnymi mikrofonami dynamicznymi, które są godne polecenia to Shure PG48/PG58.

Ceny mikrofonów:

AT2020 - to zależy, zazwyczaj używki są warte w granicach 250-300 złotych. Nowy jest wart ok. 400~
AKG Perception 120 – używki również w granicach 300 złotych. Nówki też zazwyczaj ok. 400 złotych
sE 2000 – nówki ok. 400-500 złotych
Rode NT1-A – Nowy mikrofon kosztuje 800 złotych. Używki w granicach 500 złotych.

Kończąc:

Rode NT1-A>AKG Perception 220>AT2020>AKG Perception 120>sE 2000>MXL

Kończąc 2:
Odradzam wszystkie, PODKREŚLAM WSZYSTKIE mikrofony USB.

Interfejsy Audio – zacznijmy od tego. Interfejs inaczej karta dźwiękowa, również niezbędna rzecz w naszym domowym studiu. Musi posiadać obowiązkowo zasilanie Phantom +48, aby mikrofony studyjne mogły działać. (Jakby ktoś nie wiedział, mikrofony pojemnościowe potrzebują oddzielnego zasilania, które nazywa się Phantom). Zależy również wszystko od hajsu.

Najtańszym interfejsem i najlepszym w swojej cenie okazuje się być M-Audio Fast Track II. Jest to bardzo dobry 'tani' interfejs (osobiście posiadam, polecam). Wiadomo tani to i ma swoje wady. Posiada jedno wejście mikrofonowe, więc opcja stereo odpada. Są częste problemy z nim co do sterowników. Dokładnie chodzi o to, że nie można trafić ze sterownikiem pod swój system operacyjny. Trzeba kombinować ze starszymi wersjami sterowników itd. Dlaczego ? Pokrętło mikrofonowe, czyli od preampu ma taki problem, że jak da się mniej niż połowę to nagrywa cholernie za cicho, a jak jest trochę za połową to za głośno nagrywa, czyli przesteruje.

Następnym interfejsem godnym polecenia jest Presonus Audiobox. Ten interfejs został totalnie zapomniany, a jest naprawdę dobry jak na swoją cenę. Wciąga dupą M-Audio Fast Track II, ale wiadomo – jest jeden haczyk – kosztuje kilka złotych więcej.

Kolejną dźwiękówką jest Focusrite Saffire 6. Bardzo dobry interfejs. Jeden z lepszych na rynku do homerecordingu, ale osobiście nie stawiam go na pierwszym miejscu na swojej liście.

Co do pierwszego miejsca to na nie zasługuje M-Audio Fast Track Pro. Ten interfejs podobno jest mniej stabilny od Focusrite Saffire 6, ale nie słyszałem jeszcze o skargach na ten interfejs. Bardzo fajny i przyjemny interfejs. Możliwość podłączenia pod niego kompresora, monitorów, miksera, klawiszy, instrumentu np. gitarę (w tych wcześniejszych, które wymieniłem też można).

Ceny interfejsów:

M-Audio Fast Track II – używki w granicach 250-300 złotych. Nówki 300-400
Presonus Audiobox – używki w granicach 400 złotych. Nówki 550-600.
Focusrite Saffire 6 – używki w granicach 600 złotych. Nówki 800.
M-Audio Fast Track Pro – używki w granicach 500 zlotych. Nówki 700

Kończąc:

M-Audio Fast Track Pro>Focusrite Saffire 6>Presonus Audiobox>M-Audio Fast Track II


Statywy, kable: Chyba tłumaczyć nie muszę po co są.

Co do kabli - Proel Die Hard – cenowo zależy ile metrów, ale coś ok. 100 zł
Co do statywów – polecam jakiś statyw również w cenie ok. 100 zł by był stabilny, bo jak kupimy jakieś gówno za 40-50 zł to będzie się gibać na lewo i prawo.

Reszta sprzętu:

Jeśli będziemy chcieli już się kierować bardziej 'profesjonalne' studio domowe to dochodzą dodatkowe koszty za kompresor hardwareowy. Co do kompresora polecam Presonus Comp16 – zajebiście współgra z M-Audio Fast Track Pro (pewnie z innymi również, tylko do M-Audio Fast Track II nie podłączymy, bo ten interfejs ma za mało wejść po prostu i brak miejsca na kompresor). Mikser, moim zdaniem miksery w cenach do 1000 złotych są chujowe i nie warto celować w tańsze, bo mają straszne szumy itp., chociaż jest jeden model miksera, który został nazwany cichym i, który ma mało szumów jest to – Soundcraft Compact 4. Odsłuchy – polecam KRK, podobno tanie i dobre – stosuje się na zdaniach innych). Reflection Filter. Jedyny Reflection Filter, który jest godny polecenia to ten od sE. Reszta są chujowe po prostu i chuja dają. Co do kabiny mógłbym odesłać do innego forum, ale o link zapraszam na prv.

Coś ode mnie:
Jak coś robisz to rób na sto procent, czyli najlepiej na samym początku kupić dobry sprzęt i nie marudzić za rok, dwa czy trzy, że coś nam nie odpowiada. Ten artykuł był pisany wiedzą, którą ja posiadam, a nie wiedzą książkową. Są na pewno jakieś błędy. Pewnie się mylę w paru zdaniach, twierdzeniach, ale to wszystko to tylko i wyłącznie moje zdanie. Nie musisz się kierować moimi słowami.

Posiadam parę próbek z połączeń różnych mikrofonów i interfejsów.

AT2020 + M-Audio Fast Track II:

Kod: Zaznacz cały
http://sendfile.pl/204215/WOLUS_-_Zmeczenie.mp3
http://sendfile.pl/189035/wolusbrozkuzieloymiks.mp3


Rode NT1-A + Focusrite Saffire 6:

Kod: Zaznacz cały
http://sendfile.pl/169146/TSK_WOLUS_NIE_KRZYCZE.mp3
http://sendfile.pl/201138/TSKandWOLUS_-_Niewiele_moge_prod._tEEf.mp3
http://soundcloud.com/therealtsk/tsk-wiecie-co-z-nim-robi
http://soundcloud.com/therealtsk/sets/somd-nigdy-duzo-pieniondzuw/


Rode NT1-A + M-Audio Fast Track Pro + Presonus Comp16 + Soundcraft Compact 4:
Do ogarnięcia traczki Tymina i Peusa. Oni działają na takim sprzęcie :).

Odsyłam również do tego tematu:
Kod: Zaznacz cały
http://www.rapstrefa.pl/forum/viewtopic.php?f=88&t=13379


Jeżeli macie jakieś pytania, pytajcie. Postaram się pomóc.

Jeśli ktoś ma również jakieś porady to proszę wstawiać posty. Będę edytować główny post z waszymi zdaniami sprzętowymi :).

@edit:

Słuchawki:

Jeżeli jesteśmy przy wyborze słuchawek do nagrywania to polecam przede wszystkim słuchawki zamknięte ! Dlaczego ? Obudowa jest tak zbudowana aby między uchem, a gąbką nie wydostawały się dźwięki. Najlepsze na rynku moim zdaniem słuchawki robi AKG. Firma znana, można jej zaufać i w stu procentach polecam produkt słuchawkowy od nich. Jeżeli mamy mniej hajsu na to, to można kupić jakieś tańsze słuchawki. Wiadomo, że to tylko słuchawki i potrzebny nam tylko odsłuch żeby słyszeć bit. Dobrymi również słuchawkami są Sennheiser. Model HD 202 jest godny polecenia. Miałem okazję na nich pracować, ale wiadomo są minusy ich. Nie są totalnie przystosowane do potrzeb studyjnych. Po godzinie stania przy majku z nimi cholernie bolą uszy przez małe i wąskie gąbeczki.

Ceny słuchawek:

Sennheiser HD 202 - nówki ok. 100 złotych, używane 50-80, zależne od stanu słuchawek.
AKG K-44 - nówki ok. 130-150 złotych, używane 80-100, zależne od stanu słuchawek.
AKG K-77 - nówki w graniach 170-200 złotych, używane 100-150, zależne od stanu słuchawek.
AKG K171 - nówki ok. 500 złotych, używki 300-400, zależne od stanu słuchawek.

Kończąc:

Mamy słyszeć tylko bit, więc słuchawki nie grają dużej roli, chociaż przede wszystkim jeżeli chcemy już kupować to polecam słuchawki zamknięte, aby nie dostawały się dźwięki do mikrofonu i żeby acapelle nie były lekko 'z bitem'.
Ostatnio zmieniony 2012-10-27, 12:52 przez wolusiowy, łącznie zmieniany 2 razy
Obrazek

Awatar użytkownika
50%
50%
 
Posty: 362
Rejestracja: 2011-04-24, 10:19
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Postautor: MlekoRAP » 2012-10-27, 08:49

Nooo i zajebisty temacik..
Ale wydaje mi się też że mozna jeszcze dodać co nieco np jeszcze
Słuchawki
Karty PCI
Preampy
Jeżeli oczywiscie posiadasz wiedze o tym i masz ochote :)
Temat dobry mam nadzieje że będzie mniej takich tematów jak np mój (przyznaje się bez bicia)

Awatar użytkownika
40%
40%
 
Posty: 177
Rejestracja: 2011-10-30, 09:46
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Postautor: wolusiowy » 2012-10-27, 12:51

MlekoRAP pisze:Nooo i zajebisty temacik..
Ale wydaje mi się też że mozna jeszcze dodać co nieco np jeszcze
Słuchawki
Karty PCI
Preampy
Jeżeli oczywiscie posiadasz wiedze o tym i masz ochote :)
Temat dobry mam nadzieje że będzie mniej takich tematów jak np mój (przyznaje się bez bicia)


Słuchawki dodane, z kartami pci i preampami będzie trochę gorzej. Jeśli ktoś się zna na tym sprzęcie to mógłby też napisać coś od siebie i główny post zostałby edytowany.
Obrazek

Awatar użytkownika
50%
50%
 
Posty: 362
Rejestracja: 2011-04-24, 10:19
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Postautor: Laj » 2012-10-27, 15:22

Bardzo dobry temat. Jednak są dwa "ale". Po pierwsze trochę pokrywa się z tematem o konfiguracjach bo jeśli ktoś chce to i z tamtego tematu wyniesie podobne lekcje. Po drugie sporo tego czytania i większośc osób będzie wolała walnąć nowy temat niż przeczytać to co jest tu napisane. Jednak pewnie zgarniesz za założenie tego tematu więcej niż dwa Ale bo jest on strasznie pomocny.

Z racji że modki ostatnio mają troche wyjebane na forum(wiadomo, póki co jest ono martwe więc nie ma czego moderować) chyba nikt nie obrazi się na samodzielną decyzję o przyklejeniu tego wątku. Liczę, że w małej burzy mózgów tych najbardziej obeznanych osób wyklaruje się jedyna słuszna zawartość pierwszego postu.


Edit: Miałem szczere chęci, chciałem przykleić ale się nie da. Uprawnienia się zjebały. Admin pewnie będzie mógł to zrobić.
Choćby miał mnie słuchać ten tysiak w Polsce
To warto to pisać i pizgać z woskiem!
~WNKZ

Awatar użytkownika
Moderator
Moderator
 
Posty: 2339
Rejestracja: 2010-10-30, 20:56
Lokalizacja: Silesia

Postautor: wolusiowy » 2012-10-28, 21:11

Laj pisze:Bardzo dobry temat. Jednak są dwa "ale". Po pierwsze trochę pokrywa się z tematem o konfiguracjach bo jeśli ktoś chce to i z tamtego tematu wyniesie podobne lekcje. Po drugie sporo tego czytania i większośc osób będzie wolała walnąć nowy temat niż przeczytać to co jest tu napisane. Jednak pewnie zgarniesz za założenie tego tematu więcej niż dwa Ale bo jest on strasznie pomocny.

Z racji że modki ostatnio mają troche wyjebane na forum(wiadomo, póki co jest ono martwe więc nie ma czego moderować) chyba nikt nie obrazi się na samodzielną decyzję o przyklejeniu tego wątku. Liczę, że w małej burzy mózgów tych najbardziej obeznanych osób wyklaruje się jedyna słuszna zawartość pierwszego postu.


Edit: Miałem szczere chęci, chciałem przykleić ale się nie da. Uprawnienia się zjebały. Admin pewnie będzie mógł to zrobić.


Dlatego myślałem też czy po prostu nie zrobić 'rozkładu' małego, a nie się tak rozpisywać. Stwierdziłem, że wolę się rozpisać i może komuś się przyda kiedyś. Głównie celowałem w 'nowych', którzy zakładają non-stop te same tematy. Z takimi samymi pytaniami. Zaczęło mnie to wkurzać i zrobiłem jedną wielką rozpiskę. Pisałem do jednego moderatora o podpięcie. Chyba do Seby, jeśli dobrze pamiętam, ale mogę czuć się olany. Administracji nie znam na tym forum, bo głównie wpadam na te forum właśnie do tego działu, więc jeśli Ty miałbyś jakiś kontakt z administracją to prosiłbym Ciebie o zapytanie się o możliwość podpięcia tego tematu pod ten dział.

Pis, joł :)
Obrazek

Awatar użytkownika
50%
50%
 
Posty: 362
Rejestracja: 2011-04-24, 10:19
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Postautor: NiktWazny » 2012-11-01, 20:47

co do preampów zasada jest dla mnie prosta - wszystko poniżej pre 73 to zabawki jeżeli idzie o przedwzmacniacze mikrofonowe (kiedyś przy kupnie oświecili mnie doświadczeni realizatorzy dźwięku) jeżeli masz chujowy preamp i powiedzmy dobry majk to ten preamp nie będzie w stanie wyciągnąć wszystkiego co oferuje mikrofon - jeżeli masz dobry preamp i gorszej klasy mikrofon to ten lepszy preamp jest w stanie w 100 % wyciągnąć to co ten majk ma nam do zaoferowania. jeżeli masz dobry preamp i mikrofon rozpierdalasz system. dziękuje za uwagę :E
Ty mi nie pierdol, mówisz to nie przez Ciebie - chcesz zmienić świat to od siebie ! i bądź pewien ! że choć jeden ten nie znaczy nic, to jak będzie on to będzie już za kim iść..

Awatar użytkownika
80%
80%
 
Posty: 1057
Rejestracja: 2010-12-13, 11:13
Lokalizacja: okolice ZG

Postautor: MlekoRAP » 2012-11-16, 00:21

O monitorkach coś wiesz? :) Też by sie przydało ;)

Awatar użytkownika
40%
40%
 
Posty: 177
Rejestracja: 2011-10-30, 09:46
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Postautor: kolo » 2013-01-06, 18:51

CO do kart pci to jak wiadomo dobrą jakość daję esi maya 44 oraz emu 0404 ,
Plusem may44 jest to że posiada zasilacz phantomowy jednak jest to słaby zasilacz,
karta ta potrafi zamknąć program (mowie tu akurat przy robieniu bitów)bo jednak karta jest dla mc jak i producentów,emu nie opciąża procesora w porównaniu do maya i nie zamknie progrmu.
Natomiast emu 0404 brak zasilania phantom ale za to jest znana z lepszej jakości niż maya dzięki zastosowanym lepszej jakości przetwornikom.Maya porównując do emu jest szumofonem :) gdyż emu nie ma szumów własnych.
Jednak że jak ktoś chce ciąć po kosztach to niech weźmie maye ze wzgledu na zasilanie, jednak jak ma troche groszy więcej by kupić dodatkowy preamp lub zasilacz phantomwy to bez konkurencyjnie wygrywa emu .
Co do preampów miałem do czynienia z preampem begrinera minimic800,mic200/100 ,art tube , i powiem szczerze najcieplejszy wokal uzyskany był z art tube gdyż jest to lampwy preamp tak jak zreszta mic200/100 lecz ten ma tendencje do przegrzewania się .Minimic hmmm fajne ma opcje lecz jakość daje wiele do życzenia

30%
30%
 
Posty: 105
Rejestracja: 2010-05-12, 20:33
Lokalizacja: TRNW

Postautor: wolusiowy » 2013-01-21, 18:47

Ktoś miał to podkleić, halo
Obrazek

Awatar użytkownika
50%
50%
 
Posty: 362
Rejestracja: 2011-04-24, 10:19
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Postautor: Laj » 2013-01-21, 20:48

Nie da się, Mazur miał zobaczyć co jest nie tak. Pamiętam o tym temacie więc jak sprawa zostanie rozwiązana to go przykleję ;)
Choćby miał mnie słuchać ten tysiak w Polsce
To warto to pisać i pizgać z woskiem!
~WNKZ

Awatar użytkownika
Moderator
Moderator
 
Posty: 2339
Rejestracja: 2010-10-30, 20:56
Lokalizacja: Silesia

Postautor: wolusiowy » 2013-01-21, 21:05

Laj pisze:Nie da się, Mazur miał zobaczyć co jest nie tak. Pamiętam o tym temacie więc jak sprawa zostanie rozwiązana to go przykleję ;)


W porządku, dzięki Laj za zainteresowanie :)
Obrazek

Awatar użytkownika
50%
50%
 
Posty: 362
Rejestracja: 2011-04-24, 10:19
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Postautor: MlekoRAP » 2013-04-13, 22:21

Siemanko lepiej zrobić taką mini kabinke 1,25 m na 1,25 metra a za plecami jakaś zasłonka i wełną te 3 płyty osb czy takie coś :

Kod: Zaznacz cały
http://allegro.pl/oslona-kabina-akustyczna-rf1-ld-systems-super-i3149761502.html

Awatar użytkownika
40%
40%
 
Posty: 177
Rejestracja: 2011-10-30, 09:46
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Postautor: NiktWazny » 2013-05-05, 08:10

daj sobie spokój z robieniem kabiny takiej małej, bo nic dobrego z tego nie wyjdzie - już lepiej kup te osłonę akustyczną.
Ty mi nie pierdol, mówisz to nie przez Ciebie - chcesz zmienić świat to od siebie ! i bądź pewien ! że choć jeden ten nie znaczy nic, to jak będzie on to będzie już za kim iść..

Awatar użytkownika
80%
80%
 
Posty: 1057
Rejestracja: 2010-12-13, 11:13
Lokalizacja: okolice ZG

Postautor: poczet » 2013-06-03, 12:48

Miał ktoś styczność z interfejsem Lexicon Alpha?

0%
0%
 
Posty: 8
Rejestracja: 2013-05-31, 12:33

Postautor: wolusiowy » 2013-09-20, 17:45

Upnę trochę temat.

AKG Perception 220 + M-Audio Fast Track Pro + ekran akustyczny z wełny mineralnej + miks/mastering w FL Studio

Kod: Zaznacz cały
http://soundcloud.com/wolus/wolus-x-fonciak-dla-mord-prod
http://soundcloud.com/wolus/wolus-co-ze-mn
http://soundcloud.com/wolus/kawa-x-wolus-x-zielony-x-azi
Obrazek

Awatar użytkownika
50%
50%
 
Posty: 362
Rejestracja: 2011-04-24, 10:19
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Następna

Wróć do Sprzęt Studyjny

cron